Modeontwerper Paul Schulten viert 20-jarig jubileum

 

 

Paul Schulten is niet meer weg te denken uit de Nederlandse Modewereld. Dit jaar zit hij twintig jaar in het vak. Daar waar in Nederland veel ontwerpers stoppen met het ontwerpen en maken van Haute Couture is daar bij Paul zeker geen sprake van. Op 22 maart a.s. showt hij voor de 40ste keer zijn Haute Couture in de Lobby van het prestigieuze Hotel Okura naast zijn confectiecollectie “Ready to Wear”. 

 

Al vanaf zijn eerste Couturecollectie showt Paul in Hotel Okura. Destijds begonnen in de “Starlightroom” groeide de show al gauw uit naar een groots en exclusief evenement met honderden gasten en verhuisde om die reden al snel naar de “Grand Ballroom”. Naast zijn Haute Couture en de Ready to Wear collectie ontwikkelt en produceert Paul ook Corporate Fashion voor grote en kleine bedrijven. Naast zijn werk in de Haute Couture startte Paul zijn tweede bedrijf “Suited Corporate Fashion”. Dit bedrijf is speciaal gericht op het ontwikkelen en produceren van een confectie-collecties, bedrijfskleding en Corporate Fashion. 

 

Naast de confectie is het ontwerpen van Bedrijfsuniformen een belangrijke tak van het bedrijf. Paul heeft in de loop van de jaren succesvolle projecten ontwikkeld zoals daar zijn Martinair promotion, Dutch Bird, SAB-catering, de frontoffice van het Hotel Okura, het personeel van het twee sterrenrestaurant “Le Ciel Blue” van Hotel Okura en in 2013 het nieuwe uniform voor Spirit Hosting ter gelegenheid opening van het Rijksmuseum, Guerlain Benelux, Grand Hotel “Huis ter Duin”, Dela Uitvaartverzorging, Air Holland, Crematorium Duin en Bollenstreek te Lisse 

 

Bij Paul Schulten geen traditioneel verhaal over het maken van poppenkleertjes in zijn vroege jeugd. De belangstelling voor tekenen en mode ontstond pas in de laatste jaren van zijn Atheneum opleiding aan het Sint. Stanilascollege te Delft. Zijn beslissing om het modevak in te gaan was dan ook een rationele overweging. Tijdens zijn studie werkte hij bij Hardie’s mode van Hardie Genscher en Aad Vermeulen. Hardie was in die tijd erg bezig met het bedenken van lijnen en silhouetten. Het was überhaupt een interessante tijd met aan de ene kant de opkomst van de Japanse designers met hun “lappencreaties” en aan de andere kant de “Power” stijl van de jaren tachtig met de Thierry Mugler, Azzedine Alaïa en Claude Montana. Pauls interesse werd hierdoor gewekt om te leren hoe dit soort shapes tot stand kwamen. Hij koos om die reden voor een praktijk gerichte opleiding, de MTS voor Mode en Kleding en niet voor de Kunstacademie. 

 

Na het voltooien van deze opleiding ging hij werken bij Edgar Vos. Na anderhalf jaar wilde hij zijn kennis van de confectie verbreden en trad achtereenvolgens in dienst bij Van Gils, Interface Fashion en Claudia Sträter. Daar leerde hij de fijne kneepjes van het vak en kon zich een vakman pur sang kon noemen en de enige echte in Nederland. Daarnaast bleef hij voor Edgar Vos werken. In 1995 werd Paul door Edgar Vos en Geert Eijsbouts benaderd of hij er voor voelde om assistent van Edgar te worden. Dit betekende, dat Paul naast de functie van assistent ontwerper ook verantwoordelijk werd voor de coupe van het bedrijf Edgar Vos. 

 

In 1999 werd Paul wederom door de beide heren benaderd, maar nu met de vraag of hij het huis Edgar Vos wilde voortzetten c.q. overnemen. Edgar Vos en Geert Eijsbouts hebben al het mogelijke gedaan om Paul te introduceren bij hun cliënten, de pers en zorgden voor een pand op de P.C. Hooftstraat 102, waar Edgar na zijn professionele afscheid van de zaak nog een jaar zou blijven werken voor zijn en Pauls cliënten. Tot aan zijn dood, in januari 2010, is Edgar zijn adviseur en klankbord geweest. 

 

Naast Edgar waren voor Paul ook Frank Govers, Yves Saint Laurent, Hubert de Givenchy, Emanuel Ungaro en Thierry Mugler zijn voorbeelden. Naast dat Paul Schulten, naar eigen zeggen de “Rich, Famous and the Nameless “ kleedt, heeft hij zeer veel vooraanstaande, bekende Nederlandse Topvrouwen gekleed in zijn carrière zoals daar o.a zijn: • Ans Markus, Linda de Mol, Eva Jinek, Astrid Joosten, Pia Douwes, Glennis Grace, Prinses Anita, Tosca Hoogdam, Carolina Dijkhuizen voor haar theatertour ”Thank God it’s Donna”, Willeke Alberti en vele anderen. 

 

Paul wordt geïnspireerd door vrouwen, kunst, muziek of een combinatie hiervan. Op muzikaal gebied zijn o.a. Quincy Jones, Giorgio Moroder, Patrick Crowley en Bobby Orlando. Bij de vrouwen zijn dat Maria Callas, Joan Sutherland, Arleen Auger en Lucia Pop die een constante bron van inspiratie vormen samen met de componisten Bellini, Rossini en Mozart. Vanwege hun magistraal kleurgebruik zijn dat bij de kunst Pablo Picasso, Kees van Dongen, Jan Sluijters en Piet van der Hem. 

 

In de twintig jaar is veel gebeurd en hebben heel bijzondere gebeurtenissen plaatsgevonden. Hieronder een kleine greep uit 20 jaar: 

  • In 2005 heeft Paul een volledig met de hand geborduurd avondjapon gecreëerd geïnspireerd op het schilderij ”Bal Tabarin” van Jan Sluijters. Deze japon is opgenomen in de officiële documentaire over Jan Sluijters. 
  • In 2013 werd Paul Schulten door de toonaangevende Ton Schulten gevraagd om de eerste gastexpositie te verzorgen in het nieuw te openen “Ton Schulten Museum” in Ootmarsum op 25 april, de dag dat de schilder 75 werd. Het thema van de tentoonstelling werd zeer toepasselijk; “Schulten meets Schulten” 
  • In 2014 is Paul Schulten vanwege zijn grote vakmanschap en expertise van de Nederlandse Haute Couture gevraagd om The Grande Finale te verzorgen van de Amsterdam International Fashion Week. 
  • Voor Tosca Opdam, violiste, ontwerpt en maakt hij alle kleding voor haar optredens. Zo ook de japon voor het optreden op 5 juni 2018 in de Carnegie Hall in New York voor de wereld première van “Nord Atlantic Light”. Dit stuk is speciaal voor haar geschreven door Robin de Raaff naar aanleiding van het wereldberoemde schilderij van Willem de Kooning “Nord Atlantic Light” . Het bijzondere hieraan is, dat voor dit evenement vier kunstvormen zijn samengebracht: de schilder Willem de Kooning, de componist Robin de Raaff, de couturier Paul Schulten en de violiste Tosca Opdam. Lovende kritieken vanuit de Amerikaanse pers over deze unieke en bijzondere samenwerking In mei 2019 was de Europese première van “Nord Atlantic Light” nu met groot orkest in het Concertgebouw van Amsterdam 

Naast zijn drukke werkzaamheden heeft Paul Schulten zich al die jaren met veel overgave ingezet voor heel veel Charity Events. 

Sharing Succes Gala t.b.v. het Liliane Fonds vanaf 2001 t/m 2008. In samenwerking met de top veilingmeester Peter Trommelen werden record opbrengsten bereikt van €35.000, €38.000 tot €40.000. 

 

En verder; Quality of Life Gala, het Helen Downing instituut, Brandwondenstichting Beverwijk, het VU AMC t.b.v. onderzoek kinderkanker, Ronald McDonald gala met de bijzondere samenwerking met topschilderes Ans Markus, die exclusief voor Paul haar 12 sterrenbeelden beschikbaar stelde voor een rok van 12 banen met een sterrenbeeld op elke baan, die werd geveild voor € 24.000 en Ronald McDonald. 

 

Ook voor Hulphond vroeg Paul de samenwerking van alle bekende Topcouturiers om een deel stof beschikbaar te stellen “kenmerkend voor hun signatuur”, zodat hij daar één jasje van kon vervaardigen. Dit resulteerde in een jasje met de etiketten van Jan Taminau, Ronald Kolk, Frans Hoogendoorn, Hardie’s, Stephen Badal, Jaap Rijnbende en Paul Schulten. Het jasje bracht op € 22.000. 

 

Het 2de project voor Hulphond was een unieke samenwerking van Paul Schulten met het Van Gogh Museum. Begeleid door het Van Gogh Museum met alle kleurspecificaties van de “Amandelbloesem” heeft Schulten een avondjapon gecreëerd, volledig hand geborduurd, geïnspireerd op “de Amandelbloesem”. Deze japon bracht het recordbedrag op van €48.000; het hoogste bedrag tot nu toe behaald in Nederland.